Tekstiilikonservaattorit

Tekstiilikonservaattori työskentelee erilaisten tekstiilimateriaalien säilyttämiseksi. Näihin kuuluvat sekä pukeutumiseen että sisustamiseen liittyvät esineet, kuten vaatteet, asusteet, matot, ryijyt, liput, tekstiilitaideteokset ja kirkkotekstiilit. Tekstiilikonservoinnin toimenpiteillä voidaan likaantunut ja tahrainen esine pudistaa; suoristaa tekstiilimateriaalin ryppyjä ja taitoksia; tukea vauriot ja hauraat kohdat tai lisätä puuttuvia osia. Tekstiilikonservaattori valmistaa myös sisustustekstiileille ripustustuet ja näyttelytasot, vaatteille torsot ja pukujen muotoja tukevat alusasut sekä opastavat tekstiilien asianmukaisten säilytyskalusteiden ja ratkaisujen tekemisessä.

Anna Häkäri, tekstiilikonservaattori/konservoinnin lehtori
Tekstiilikonservointistudio Anna Häkäri
anna.hakari(at)metropolia.fi
Villa Furuvik
Kuparisaarentie 24
65350 Vaasa
Uusien ja vanhojen arvotekstiilien konservointi, näytteilleasetus ja huolto. Tekstiileihin liittyvä neuvonta, luennointi ja koulutus. Tekstiilien kuntokartoitukset sekä konservointitarpeen selvitykset.

Camilla Jakobson, orgaanisen materiaalin konservaattori, AMK
Kristiina Kuisma, orgaanisen materiaalin konservaattori, AMK
ck.konservointi@gmail.com
Camilla Jakobson 044 077 8775
Kristiina Kuisma 050 571 5735
Modernien ja historiallisten tekstiilien konservointi, konsultointi, näyttelyrakennus, kokoelmien inventointi, kuntokartoitus ja tekstiilikokoelmien muutto. Palveluita tarjotaan museoille, seurakunnille, yhteisöille ja yksityishenkilöille ympäri Suomea.

Camilla Jakobson ja Kristiina Kuisma valmistuivat vuonna 2023 orgaanisen materiaalin konservaattoreiksi ja erikoistuivat tekstiileihin. He ovat pukuompelijoita ja molemmilla on lähes 20 vuoden kokemus historiallisista puvuista ja vintagevaatteista.

- - - -

Henna Koskinen, tekstiilikonservaattori (AMK)
Arvotekstiilipalvelu Tupulatäkki Oy
www.tupulatakki.net ja Facebook
henna.koskinen(at)tupulatakki.net
Työhuone: Västankvarnintie 384, Inkoo
Monipuolista tekstiilien  konservointipalvelua museoille, seurakunnille ja yksityisille vuodesta 2000. Löydät meidät myös facebookista ja instagrammista.

Taina Leppilahti, tekstiilikonservaattori
Tekstiilikonservaattori Taina Leppilahti Tmi
www.tekstiilikonservointi.fi
taina.leppilahti@gmail.com
Linkkitie 3
38250 Sastamala
0400 164350
Konservointia palveluna, esineinventointeja ja luentoja. Erityisosaamisena tekstiilikonservointi, kulttuuriympäristö ja kulttuuriperintö.

Anni Tuominen, johtava konservaattori
Konservointikeskus | Käsityön museo (craftmuseum.fi)
anni.tuominen(at)jyvaskyla.fi

Salmirannantie 3
40520 Jyväskylä
Uusien ja vanhojen arvotekstiilien kuntotarkastukset. Tekstiilikonservoinnin konsultointi, luennointi, neuvonta. Kokoelmanhoidon ja konservoinnin asiantuntijatehtävät.

Heidi Wirilander, FT, tekstiilikonservaattori YAMK
Konservointipalvelu Heidi Wirilander
www.konservointipalvelu.fi
heidi.wirilander@gmail.com
Monipuoliset konservointipalvelut arvoesineistöä omistaville yrityksille, yhteisöille ja yksityishenkilöille. Konservoinnista vastaa museologi, tekstiilikonservaattori Heidi Wirilander, joka on toiminut alalla vuodesta 2004 alkaen hoitaen lukuisia konservointi-, konsultointi- ja koulutustehtäviä. Erityisosaamisena kulttuuriperintökohteiden pelastus- ja jälkihoitotyö.