Maalaustaiteen konservaattorit

Maalaustaiteen konservaattorin erikoistumisalaa ovat pääasiassa maalaustaide ja polykromiveistokset eri aikakausilta. Työn kohteina olevien teosten pohjamateriaalit ja maalaustekniikat voivat olla monenlaisia. Tyypillisiä konservointikäsittelyitä ovat irtoavan maalin kiinnittäminen, maalauskankaan kuprujen suoristaminen ja repeämien paikkaaminen sekä maalausten puhdistaminen. Konservointiin voi kuulua myös erilaisia teoksen vaurioitumista ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä. Maalaustaiteen konservaattorit tekevät lisäksi myös taidekokoelmien kuntokartoituksia ja toimivat apuna näyttelytyössä.

Nina Broadstreet, konservaattori AMK
Konservointi ja Restaurointi Kollaasi
www.kollaasi.fi
nina.broadstreet(at)kollaasi.fi
Viertolantie 2
Kankaalle ja puulle maalattujen taideteosten sekä kehysten konservointi. Näyttelytarkastukset, kokoelmien inventoinnit ja kuntokartoitukset. Kohteisiin lukeutuvat esimerkiksi öljyväri- ja akryylimaalaukset, kullatut ja maalatut puuveistokset sekä ikonit.

Tuomas Burakowski, maalauskonservaattori (AMK)
Taikon taidekonservointi tmi
tuomas.burakowski(at)taidekonservointi.fi
Aleksis Kiven katu 41 A 10

Liisa Helle-Wlodarczyk, taidekonservaattori (MA)
Konservointi Helle Ky​
www.konservointihelle.fi
info(at)konservointihelle.fi​
Asemantaustantie 6
12100 Oitti
​Toimiala: veistokset (puu-, kivi-, kipsi-, keramiikka- ja metalliveistokset), kankaalle ja puulle maalatut teokset kehyksineen. Rakennuspintakonservoinnin osalta toimialamme ovat katto- ja seinämaalaukset sekä arkkitehtooniset koristeet (kipsi, puu, kivi, betoni ja laasti) ja rappauspinna​t.

Hannele Heporauta, Johtava konservaattori, CEO
Prima Art Oy
www.primaart.fi
hannele.heporauta(at)primaart.fi
01301 Vantaa

Kirsi Hiltunen, Johtava konservaattori
Kansallisgalleria, Konservointi
kirsi.hiltunen(at)fng.fi
Kaivokatu 2

Kaisa Hyttinen, Taidekonservaattori AMK
Prima Art Oy
www.primaart.fi
kaisa.hyttinen(at)primaart.fi
01301 Vantaa
Taideteosten (maalausten, veistosten, paperipohjaisten teosten ja tekstiilien) konservointi sekä kunto- ja näyttelytarkastukset. Kehysten konservointi ja kultaus sekä uusien kehysten valmistus. Taideteosten inventointi, kokoelmanhallinta ja arvonmääritys. Kuriiri- ja näyttelypalvelut. Konsultointi.Kaisa Hyttinen, Taidekonservaattori AMK

Nina Jolkkonen-Porander FM, TM, taidekonservaattori, AmO, PKL varsinainen jäsen
Taidehuolto Perus Konservointi
nina.jolkkonenporander(at)gmail.com
Kristiinankaupunki
Taideteosten konservointi, kuntokartoitukset, näyttelytarkastukset, koulutus (esim. henkilöstökoulutukset ja VTS), neuvonta.

Kaisa Kannus, maalauskonservaattori (AMK)
Konservointikilta
kaisa(at)konservointikilta.fi
Sorvaajankatu 9A
Kankaalle ja puulle maalatun taiteen konservointi sekä kehysten ja kullattujen esineiden konservointi. Lisäksi kokoelmanhallinta- ja näyttelypalvelut.

Tuulikki Kilpinen, taidekonservaattori,  PKLn  kunniajäsen
Konservointi Tuulikki Kilpinen Oy
www.tkilpinen.fi
tuulikki.kilpinen(at)tkilpinen.fi Runeberginkatu 46 C 40
Perustanut yrityksen 2010 toimittuani 42 vuotta Ateneumin konservoinnissa, viimeksi tutkijakonservaattorina. Tarjoan monipuolisesti konservointia 1600-1950 ajanjakson teoksille, kuntotarkastuksia, tutkimusta, konservoinnin ja museoalan konsultointia. Erikoistumisalana Albert Edelfelt. IIC Fellow -jäsen.

Riikka Köngäs
Taidekonservointi Riikka Köngäs Ky
www.riikkakongas.fi
taidekonservointi(at)riikkakongas.fi
Parantolantie 24
40930 Kinkomaa
Kankaalle ja puulle maalattujen teosten konservointi, kunto- ja näyttelytarkastukset, kokoelmanhallinta, konsultointi ja esitelmät. Kauttani myös taideteosten ajoitus- ja materiaalitutkimukset. Recenart-tutkimustiimin jäsen (www.recenart.com).

Anna Lehikoinen, maalaustaiteen konservaattori (AMK)
Konservointikilta osk
anna(at)konservointikilta.fi
Sorvaajankatu 9 A
konservointi. Näyttelytarkastukset, kuntokartoitukset ja muu konsultointi.
Tutustu facebookissa toimintaamme.

Jenna Parkkila-Mäki, maalaustaiteen konservaattori (AMK)
Konservointikilta osk
jenna(at)konservointikilta.fi
Sorvaajankatu 9 A
Kankaalle ja puulle maalatun taiteen konservointi sekä kehysten ja kullattujen esineidenkonservointi. Näyttelytarkastukset, kuntokartoitukset ja muu konsultointi.

Jaana Paulus
Tmi Taidekonservaattori Jaana Paulus
www.jaanapaulus.fi/konservointi/
info(at)jaanapaulus.fi
Jorvaksenkuja 4
02420 Jorvas
Maalausten, puu- ja kipsiveistosten sekä koristekehysten konservointi, näyttelytarkastukset, teosten kuntotarkastukset, kokoelmien hoitoon ja hallintaan liittyvä neuvonta kokemuksella ja ammattitaidolla vuodesta 2000, mm. Europa Nostra -palkinto vuonna 2009 Grotenfeltin suvun hautakappelin seinämaalausten konservoinnista.

Olli Poijärvi, taidekonservaattori

Consart Oy,Helsinki

olli.poijarvi@consart.inet.fi

(09) 627 315,  0400 401 499

Taideteosten konservointia ja restaurointia 30:n vuoden kokemuksella. Teemme myös näyttelytarkastukset, kokoelmien kuntokartoitukset ja inventoinnit. Kauttamme myös ajoitus- ja materiaalitutkimukset sekä kullattujen kehysten restauroinnit ja teosten uudelleen kehystykset.

Nina Robbins, FT, konservaattori YAMK
Tmi TaideTyö www.taidetyo.fi
nina.robbins(at)taidetyo.fi
Yritykseni on toiminut vuodesta 2000 taidekonservoinnin ja kokoelmanhallinnan tehtävissä. Pitkä kokemukseni ja yritykseni laaja asiantuntijaverkosto auttavat sinua varmasti löytämään apua käsillä olevaan konservointihaasteeseen. Otathan yhteyttä niin säilytetään kulttuuriperintöä yhdessä.