Maalaustaiteen konservaattorit

Maalaustaiteen konservaattorin erikoistumisalaa ovat pääasiassa maalaustaide ja polykromiveistokset eri aikakausilta. Työn kohteina olevien teosten pohjamateriaalit ja maalaustekniikat voivat olla monenlaisia. Tyypillisiä konservointikäsittelyitä ovat irtoavan maalin kiinnittäminen, maalauskankaan kuprujen suoristaminen ja repeämien paikkaaminen sekä maalausten puhdistaminen. Konservointiin voi kuulua myös erilaisia teoksen vaurioitumista ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä. Maalaustaiteen konservaattorit tekevät lisäksi myös taidekokoelmien kuntokartoituksia ja toimivat apuna näyttelytyössä.

Nina Broadstreet, konservaattori AMK
Konservointi ja Restaurointi Kollaasi
www.kollaasi.fi
nina.broadstreet(at)kollaasi.fi
Viertolantie 2
Kankaalle ja puulle maalattujen taideteosten sekä kehysten konservointi. Näyttelytarkastukset, kokoelmien inventoinnit ja kuntokartoitukset. Kohteisiin lukeutuvat esimerkiksi öljyväri- ja akryylimaalaukset, kullatut ja maalatut puuveistokset sekä ikonit.

- - - -

Liisa Helle-Wlodarczyk, taidekonservaattori (MA)
Konservointi Helle
www.konservointihelle.fi
info(at)konservointihelle.fi​
Asemantaustantie 6
12100 Oitti
​Toimiala: veistokset (puu-, kivi-, kipsi-, keramiikka- ja metalliveistokset), kankaalle ja puulle maalatut teokset kehyksineen. Rakennuspintakonservoinnin osalta toimialamme ovat katto- ja seinämaalaukset sekä arkkitehtooniset koristeet (kipsi, puu, kivi, betoni ja laasti) ja rappauspinna​t.

Hannele Heporauta, Johtava konservaattori, CEO
Prima Art Oy
www.primaart.fi
hannele.heporauta(at)primaart.fi
01301 Vantaa
Taideteosten (maalausten, veistosten, paperipohjaisten teosten ja tekstiilien) konservointi sekä kunto- ja näyttelytarkastukset. Kehysten konservointi ja kultaus sekä uusien kehysten valmistus. Taideteosten inventointi, kokoelmanhallinta ja arvonmääritys. Kuriiri- ja näyttelypalvelut. Konsultointi.

Kirsi Hiltunen, Johtava konservaattori
Kansallisgalleria, Konservointi
kirsi.hiltunen(at)fng.fi
Kaivokatu 2

Nina Jolkkonen-Porander FM, TM, taidekonservaattori, AmO, PKL varsinainen jäsen
Taidehuolto Perus Konservointi
nina.jolkkonenporander(at)gmail.com
Kristiinankaupunki
Taideteosten konservointi, kuntokartoitukset, näyttelytarkastukset, koulutus (esim. henkilöstökoulutukset ja VTS), neuvonta.

- - - -

Kaisa Kannus, maalauskonservaattori (AMK)
Herkkä Sävy
www.herkkasavy.fi
herkka.savy(at)gmail.com
Lahti
Kankaalle ja puulle maalatun taiteen konservointia Lahden seudulla. Erityisosaamisena kehysten ja kullattujen esineiden konservointi. Teen lisäksi teosten kunto- ja näyttelytarkastuksia. Tarjoan konservointipalveluita 10 vuoden kokemuksella museoille ja muille organisaatioille sekä yksityishenkilöille. Teen työni huolellisesti, intohimolla ja ammattitaidolla

Tuulikki Kilpinen, taidekonservaattori,  PKLn  kunniajäsen
Konservointi Tuulikki Kilpinen Oy
www.tkilpinen.fi
tuulikki.kilpinen(at)tkilpinen.fi Runeberginkatu 46 C 40
Perustanut yrityksen 2010 toimittuani 42 vuotta Ateneumin konservoinnissa, viimeksi tutkijakonservaattorina. Tarjoan monipuolisesti konservointia 1600-1950 ajanjakson teoksille, kuntotarkastuksia, tutkimusta, konservoinnin ja museoalan konsultointia. Erikoistumisalana Albert Edelfelt. IIC Fellow -jäsen.

Riikka Köngäs
Papinniemen konservointi Oy
www.papinniemenkonservointi.fi
riikka(at)papinniemenkonservointi.fi
Valamontie 42
79850 Uusi-Valamo
Kankaalle ja puulle maalattujen teosten konservointi, kunto- ja
näyttelytarkastukset, kokoelmanhallinta, konsultointi ja esitelmät.
Kauttani myös taideteosten ajoitus- ja materiaalitutkimukset.

Jaana Paulus
Tmi Taidekonservaattori Jaana Paulus
info(at)jaanapaulus.fi
Jorvaksenkuja 4
02420 Jorvas
Maalausten, puu- ja kipsiveistosten sekä koristekehysten konservointi, näyttelytarkastukset, teosten kuntotarkastukset, kokoelmien hoitoon ja hallintaan liittyvä neuvonta kokemuksella ja ammattitaidolla vuodesta 2000, mm. Europa Nostra -palkinto vuonna 2009 Grotenfeltin suvun hautakappelin seinämaalausten konservoinnista.

Olli Poijärvi, taidekonservaattori
Consart Oy
olli.poijarvi(at)consart.inet.fi
(09) 627 315,  0400 401 499
Taideteosten konservointia ja restaurointia 30:n vuoden kokemuksella. Teemme myös näyttelytarkastukset, kokoelmien kuntokartoitukset ja inventoinnit. Kauttamme myös ajoitus- ja materiaalitutkimukset sekä kullattujen kehysten restauroinnit ja teosten uudelleen kehystykset.

Nina Robbins, FT, konservaattori YAMK
Tmi TaideTyö www.taidetyo.fi
nina.robbins(at)taidetyo.fi
Yritykseni on toiminut vuodesta 2000 taidekonservoinnin ja kokoelmanhallinnan tehtävissä. Pitkä kokemukseni ja yritykseni laaja asiantuntijaverkosto auttavat sinua varmasti löytämään apua käsillä olevaan konservointihaasteeseen. Otathan yhteyttä niin säilytetään kulttuuriperintöä yhdessä.

Maija Santala, taidekonservaattori
Tmi Maija Santala, Konservointi Tuulikki Kilpinen Oy, Helsinki
santala.maija@gmail.com
0503753587
Kankaalle ja puulle maalattujen teosten konservointi ja analysointi, kuntokartoitukset ja näyttelytarkastukset. Erikoistuminen vanhaan Eurooppalaiseen taiteeseen 35 vuoden kokemuksella Sinebrychoffin taidemuseon konservaattorina.

Ari Tanhuanpää, FT (taidehistoria), konservaattori
Kansallisgalleria, Konservointi
ari.tanhuanpaa@fng.fi
Sinebrychoffin taidemuseo
Bulevardi 40
Erikoistunut vanhan ulkomaisen taiteen konservointiin.