Huonekalukonservaattorit

Huonekalukonservaattorin osaamisalueeseen kuuluvat huonekalut sekä esineet, joiden päämateriaalina on puu. Osa huonekalukonservaattoreista on kouluttautunut myös verhoilijoiksi ja taitaa perinteisen verhoilun. Tyypillisiä työkohteita ovat antiikkihuonekalut, joissa on lakka tai maalipinta sekä pehmustetut sohvat ja nojatuolit. Yleisiä toimenpiteitä ovat puhdistus, lakkapinnan elvytys, maalinkiinnitys, heiluvien liitosten uudelleen liimaus sekä viilukorjaukset. Verhoilluissa käyttöhuonekaluissa jousitus ja pehmustus uusitaan käyttäen perinteisiä menetelmiä ja materiaaleja. Huonekalukonservaattori auttaa myös kankaiden valinnassa ja antaa hoito-ohjeita vanhoille huonekaluille.

Katri Lahti Konservaattori YAMK
Divan Konservointi Oy
www.divan.fi
Töyrymäenkatu 4
10300 Karjaa
Tarjoamme konservointipalveluita museoille, yrityksille ja yksityisille. Ydinosaamiseen kuuluu huonekalujen-, verhoilun-, ja nahankonservointi sekä näyttely- ja kokoelmatyöt. Meiltä saa apua myös kokoelmamuutoissa, siirroissa ja niihin liittyvässä suunnittelussa, toteutuksessa ja työnjohdossa.

Laura Mikkola, konservaattori YAMK
Osuuskunta Konservointi ja Restaurointi Kollaasi
www.kollaasi.fi
laura.mikkola(at)kollaasi.fi
Viertolantie 2
Erilaisten huonekalujen, esineiden sekä kehysten konservointi-, restaurointi- ja entisöintipalvelut. Kohteina voivat olla sekä käyttöhuonekalut että museoesineet, ja toimenpiteet suunnitellaan aina yksilöllisesti kunkin esineen vaatimalla tavalla.

Kimmo Oksanen
Huonekalukonservointi Kimmo Oksanen tmi
www.konservaattori.fi
Somerontie 1253
03870 Hyönölä
Huonekalujen ja puuesineistön konservointi ja restaurointi huomioiden niiden historian ja tulevaisuuden.