Koulutuspäivät 26-27.11.2018

Kulttuuriperintökohteiden haitalliset ja vaaralliset aineet.

Ilmoittautuminen on päättynyt. Tilaisuus on täynnä.

Pohjoismaisen konservaattoriliiton Suomen osasto ry järjestää kaksipäiväiset syyskoulutuspäivät Kansallismuseon auditoriossa 26.-27.11.2018. Teemana on kulttuuriperintökohteiden sisältämien haitta- ja vaara-aineiden riskit työturvallisuudelle. Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä Helsingin yliopistomuseon kanssa.

Koulutuspäivien tavoitteena on välittää ajanmukaista tietoa kulttuuriperintökohteiden sisältämistä työturvallisuutta vaarantavista aineista ja niihin liittyvästä lainasäädännöstä, niiden tunnistamisesta, oikeanlaisesta käsittelystä sekä suojautumisesta niitä käsiteltäessä. Tapahtuma on suunnattu kaikille kulttuuriperintökohteiden parissa työskenteleville; eri erikoisalojen konservaattoreiden ja konservointiopiskelijoiden lisäksi museoiden ja muistiorganisaatioiden kokoelmien ja rakennetun kulttuuriperinnön parissa toimiville henkilöille.

Koulutuspäivien keynote-puhujina ovat muun muassa: (koko ohjelma alasivulla)

Helene Tello, Dipl.-Rest. (FH), National Museums Berlin, Saksa

Kai Salmi, puheenjohtaja, Suomen Asbesti- ja Pölysaneerausalan liitto / SAP ry

Tomi Tolppi, tutkija, geologi, Labroc Oy

Henna Sinisalo, museoamanuenssi, Helsingin yliopistomuseo

Susanna Hakkarainen, projektisuunnittelija, Helsingin yliopistomuseo

Katariina Pehkonen, museoamanuenssi, Helsingin yliopistomuseo

Kirsi Perkiömäki, tutkintovastaava, Metropolia ammattikorkeakoulu

Luentojen lisäksi koulutuspäivillä on paneelikeskustelu aiheena Kysy asiantuntijalta sekä suojain-workshop, jossa voi tutustua henkilösuojaimiin sekä haitta-aineiden käsittelyyn liittyvään laitteistoon.

Koulutus on ilmainen PKL:n jäsenille ja konservointialan opiskelijoille, muille maksu on 50€. Tilaisuus on täynnä.

Koulutuspäivätyöryhmä,

Katariina Ruuska-Jauhijärvi